Výsledky 2016




Tvorba Ren'Ai hry

Výsledky hodnocení her v RenAi soutěži 2016.

Hodnocení hráčů

1. True Ending

2. Útočiště

3. SemiFantasy76

4. Spáleniště

Hodnocení poroty

1. True Ending

2.-3. Spáleniště

2.-3. Útočiště

4. SemiFantasy76

Jakub Kovář (redaktor Pevnost, Games.cz)

Spáleniště
Sice ne úplně visual novel a už vůbec ne anime, nicméně velmi dobrá hra, s kterou si někdo dal práci. Líbí se mi stylizace, oceňuju jednoduché adventurní hádanky i dobře napsané texty bez chyb, které správně odkazují na Rychlé šípy. Jediné, co mi trochu vadilo, bylo ovládací menu na hlavním hrdinovi – logičtější by možná bylo, kdyby se použití, prozkoumání a mluvení měnilo prostě pravým klikem tlačítka a byly zvýrazněné aktivní předměty. Zpracování inventáře ale bylo v pohodě.

True Ending
Nejvíce Anime a nejvíce visual novel ze všech přihlášených se vyznačuje perfektní kresbou, zajímavou hudbou i klasickou zápletkou. Zajímavé je i časté bourání čtvrté stěny, nicméně mi chvíli trvalo, než jsem si na něj zvyknul. Musím říct, že True Ending funguje dobře, ale na rovinu přiznávám, že se mi jej nepodařilo dohrát – dostal jsem se do slepé uličky, ze které nebylo návratu a i přes nahrání několika dřívějších pozic jsem se dostal zase na to samé místo. 

Útočiště
Postapokalyptická vize budoucnosti, zajímavě se větvící příběh i poměrně slušná zápletka. Jenže taky nijak extrémně dobře napsané texty, horší grafické zpracování, utíkající stylistika, utíkající slova za okraj textové oblasti… Jinak dobrá hra, se kterou si někdo dal práci, osobně bych ocenil ještě nějaká další herní ozvláštnění (jednoduché hádanky, lehké RPG prvky).

Semi Fantasy
Jasně, je to asi rozpracovaná verze, ale… vážně? Jedna jediná volba, jinak tuna textu, který občas stylisticky nesedí, není to anime a snad ani visual novel, když krom jednoho Ano/Ne není jediná volba. Uznávám, že s obrázky si někdo práci dal, nicméně na to, aby se ze Semi Fantasy stala hra to bude chtít ještě hodně práce.

Petr Poláček (šéfredaktor Level, Games.cz)

Spáleniště
Ze všech zúčastněných projektů nejvíce kompletní, odladěná a s jasným záměrem i umem designovaná hra, která si uvědomuje, že volí styl klasické point and click adventury a inspiruje se chlapeckými příběhy Rychlých šíp, a proto se snaží zaujmout něčím jiným – příjemnou atmosférou, jednoduchou, ale zábavnou hratelností a solidními texty, které přesně odpovídají zvolenému tématu. Právě tím, že Spáleniště není v ničem výjimečná, ale v každém aspektu zároveň funguje a tvoří příjemný celek, vyčnívá nad ostatní projekty v soutěži. Vedle solidního designu patří k přednostem hry příjemná grafická stylizace a hudební podkres – je dobře, že postavy nejsou dabované. Dopadlo by to hloupě a bořilo atmosféru. Jedná se sice jenom o prolog, ale po jeho dohrání má člověk stejnou chuť na další podobně krátké příběhy, jako ten první. Stejně jako by měl chuť si přečíst další komiksový sešit.

True Ending
Tradiční visual novel hra vyniká ve dvou oblastech – v artworku od Jany Kilianové a ve většině případů nápaditých textech Ondřeje Sýkory, Emila Gašparce. Statická grafika by sice užila více pohybu a hlavně změn v animacích v závislosti na průběhu dialogu, ale s ohledem na účel hry je současný stav postačující. A um v nápodobě stylu anime/manga/visual novel je nepopiratelný. Texty jsou ve většině případů vtipné, občas ale tlačí na pilu příliš, zejména nesystematickým zařazením lehkého nářečí (chcu místo chci apod.). Hudební podkres ujde, občas dokonce reaguje na situaci, jen by na to texty nemuseli upozorňovat. Snaha prolomit čtvrtou zeď je obecně jedním z problematických prvků hry. Zápletka je na tom sice postavená, ale v praxi to příliš nefunguje. Ve spojitosti s přílišným množstvím textových vycpávek to hráče často nutí rychle text odklepávat, zejména když některé docela dlouhé pasáže musí opakovat, protože nezvolil správnou kombinaci odpovědí, která sedne k záměru autorů. Více volnosti, méně snahy oslovovat hráče, vysekat z textů zbytečné promluvy a popisy, méně tlačit na pilu a bude to super. Zpracování v tomto případě vítězí nad designem – netvoří celek.

Utočiště
Vůbec ne marný pokus o visual novelu z postapo prostředí, který dojíždí na mírně naivní texty, hodně obhroublé grafické zpracování a vyloženě špatný interface. Za prkennými hláškami se ale přesto ukrývají zajímavé postavy, se kterými stojí za to se bavit, protože představivost vyplní místa, která zanechává prázdná scénáře. Nejsilnější devízou je ovšem atmosféra, která se z nějakého důvodu nechce nechat méně kvalitní produkcí zabít. Je jaksi nesmrtelná, proto rozhodně stojí za to téma dále rozvíjet, ať už v dalších nebo zbrusu nových verzích. Jen je třeba zapojit do tvorby grafika, použít funkční UI a hodil by se i textař, který jistě zajímavé nápady dokáže sepsat do lepších textů.

SemiFantasy76
Nepříliš povedený pokus o gamebook, který selhává textově, designem (jde jen o pokus, omyl), ale hlavně po technické stránce. Za hrou je vidět snaha napsat vtipnou variaci na pohádku, ale to bohužel umí snad jenom Werich. Bohužel to vyznívá křečovitě. Škoda, zdá se, že artwork má něco do sebe.

Michael Mlynář (Bonusweb.cz)

Spáleniště 
Inspirace Rychlými šípy dává prostor neotřelému námětu. Akorát některé dialogy by nemusely být až tak ortodoxně rychlošípácké. Většina hádanek je sice naprosto zjevných, ale mají logiku. Nůžky sice u sebe chlapci asi jen tak nenosí, ale když poslouží zajímavému rébusu, jsou určitě fajn. Komiksová stylizace je povedená a hudební motiv, ač jednoduchý, je v rámci dané kategorie parádní.

True Ending 
Graficky nejhezčí, zvukově/hudebně nejbohatší a po stránce dialogů i animací nejvtipnější, ale je to až příliš mluvení. Časté brněnské tvary slov ovšem pobaví spíše kouzlem nechtěného. Spáleniště je zkrátka mnohem více hra a zároveň má stylovější/originálnější grafiku i hudbu.

Útočiště 
Nejde mi to spustit, neboť to chce nějaké pochybné .dll knihovny, ale horší než Tonda Brukev to zcela jistě nebude.

Tonda Brukev 
Příběh je pojatý i vyprávěný jako veselá taškařice na středoškolské besídce. Kdyby to nějaký třídní šašek dobře zaintonoval a měnil u toho hlasy, byla by to docela psina. V textové formě dost k ničemu. Ok, ve středoškolském časopisu by to taky slavilo úspěch. Doprovodné obrázky bych nakreslit neuměl ani kdyby mi hlavu řezali, ale ničím mě neoslovují. Mimochodem, je to vůbec hra? Vždyť interakce spočívá v jednom jediném kliknutí na Ano/Ne.

Ivan Jeziorek (redaktor Zing.cz)

Útočiště
Dle mého názoru se jedná o hru, která splnila většinu podmínek soutěže. Nabídla co měla, na ideální čas zabavila, ale protože neumím být nekritický, musím vytknout i zde pár skutečně nehezkých věcí. Nejde totiž ani tak o princip, ale spíše o rušivé elementy. Předně mi vyloženě nesedlo hned úvodní menu hry. Titul je pojmenován krásně česky “Útočiště”, tak proč autoři použili v nabídce angličtinu? Kdyby tam bylo nahrát/uložit atp. vypadalo by to daleko líp. Nebo kdyby se hra jmenovala Refuge nebo třeba Haven, bylo by to hned lepší. Takto jde o podivnou smatlaninu dvou jazyků, které se navzájem ruší. Dalším problémem, který dost kazil zážitek z hraní, je “poskakování” postav kolem okna s textem. Chápu, že statické postavy má jakýkoliv vizuální román, ale ne vždycky je něco nového lepší a když už nějaká postava mluví, bylo by fakt  lepší, kdyby setrvávala na místě a nebyla jednou před konverzačním oknem a jednou za ním.

SemiFantasy76
Tento herní kraťas mne osobně pobavil asi nejvíc ze všech her, předložených k hodnocení. Bohužel si nějak neumím představit, že jde vyloženě o hru a spíše bych ji přirovnal k hodně krátkému gamebooku. Vizuální zpracování je ale na jedničku a z celého textu na mne číší autorův záměr hlavně pobavit, což se mu u mne rozhodně povedlo. Škoda jen přílišné krátkosti hry.

True Ending
Do hry Please wait... - True Ending jsem od samého začátku vkládal velké naděje a byl jsem přesvědčený, že jde o jasného vítěze. Vizuální novela jako řemen, manga a anime na vás křičí ze všech stran. Taky nemůžu říct, že by byl nápad s interakcí hráče špatný. Vůbec ne, spíše naopak, ale je tady několik drobností, které vyloženě kazí zážitek z hraní. Předně jde o použití slangových výrazů. Vůbec se jim nebráním, ale musí být použity logicky. Klidně bych snesl myšlenky psané spisovnou češtinou a přímou řeč slangem. Ale když na vás občas vyskočí výraz “ju” místo “ji”, “chcu” místo “chci”, trhá to uši víc než je zdrávo. Doporučuju vybrat jednu nebo dvě postavy, které budou mluvit třeba vyloženě slangově s tím, že myšlenky budou spisovně a zážitek z hraní bude o hodně lepší. 
Dalším záporem je samotný princip hry. Pokud vás nějaká postava donutí nahrát starší pozici, je to celkem zábava. Dvakrát nebo třikrát, pořád je to celkem zábava, ale hra Please wait... - True Ending předvedla něco, co mne po čase znechutilo a od dohrání silně odrazovalo. Neustálé nucení hledat správnou uloženou pozici a správou cestu, není po tolikáté moc vtipné.

Spáleniště
Z hodnocení Spáleniště nemám osobně vůbec radost. Kdyby šlo o jinou soutěž, kdybych dostal hru v jiném kontextu, jednalo by se asi o nejlepší a nejpropracovanější kousek ze zúčastněných titulů. Na hru se od první chvíle velmi dobře dívá, je vidět, že si s ní autoři pohráli a že se příběh patrně dále rozvine, ale… Moc se nehodí do soutěže, kde jsou prvním bodem “prvky anime nebo mangy”. Stejně tak se nemůžu zbavit pocitu, že je určena pro čtenáře klasických Foglarovek a dnešnímu hráči nemá co nabídnout, protože staví na idealizovaných morálních základech přelomu minulého století. Na zdejší poměry velmi kvalitní hra tak zbytečně ztrácí publikum. Hlavní trhák hry je tak paradoxně jejím hrobem.

Lukáš Haládik (lead designer v Bohemia Interactive)

True ending

  • Dobrá kresba
  • Je to anime
  • Pozadí jsou velmi vhodně zvolené
  • Je to bizzare
  • Hudba je supr
  • Breaking the 4th wall 
  • Nic moc se tam neděje
  • Trocha čarování se sejvy
  • Může to být hodně zdlouhavé a nudné 

Útočiště

  • Postavy jsou hezké
  • Dobře zvolená hudba i když není vlastní
  • Je to anime – láska – souboj – zrada všechno to tam mám
  • Populární téma dystopie
  • Hodně větvení
  • Podařilo se mi umřít – good job
  • Skicované pozadí ubírá prezentaci

Spáleniště

  • Docela vkusně napsané
  • Inspirace rychlými šípy není na škodu
  • Hudba sedí
  • Ze všech přihlášených je to nejvíc hra – adventura
  • Hodně interakcí 
  • Faktická chyba? – sešit z roku 1795 (nejsem si tím jistý, ale nesedí mi to)
  • Není to anime

O smůle a štěstí Tondy Brukve

  • Hezká grafika i když je jí pomálu
  • Stylizace gamebook se hodí k příběhu
  • Hudba neruší 
  • Pouze jediné rozhodnutí
  • Velmi krátké
  • Špatná stavba vět a nepromyšlené psaní
  • Málo anime